از شیشه سکوریت کابین دوش برای محافظت از معبد چغازنبیل استفاده کردند

شیشه سخت شده یا شیشه سکوریت کابین دوش، شیشه ای است که به دلیل برخورد خاصی بسیار قوی تر از شیشه معمولی ساخته می شود.

 استحکام شیشه های سخت شده یا سکوریت می تواند تا پنج برابر استحکام شیشه های تک جداره معمولی باشد.

روش تبدیل شیشه به شیشه سخت شده یا سکوریت شده بیش از همه یک عملیات حرارتی است. شیشه تا دمای بیش از 600 درجه سانتیگراد گرم می شود.

پس از آن، خیلی سریع خنک می شود و در نتیجه شیشه جمع می شود.
بنابراین قسمت بیرونی شیشه قبل از هسته خنک می شود و این باعث ایجاد تنش های دائمی در شیشه می شود.

هسته تحت تنش کششی است، در حالی که مناطق نزدیک به سطوح شیشه ای تحت تنش فشاری هستند.
هنگام خم کردن شیشه، تنش های فشاری روی سطح باید قبل از ایجاد تنش های کششی در سطح جبران شود که می تواند باعث شکستگی شیشه شود.

مقاومت این نوع شیشه در برابر بارهای مکانیکی و حرارتی بیشتر از مقاومت شیشه آنیل شده است. نتیجه این است که ساختار این شیشه بسیار قوی تر از شیشه های معمولی است.

شیشه سخت شده یا سکوریت مزیت دیگری دارد. شیشه سخت شده یا سکوریت شده علاوه بر اینکه بسیار قوی تر از شیشه معمولی است، بسیار ایمن تر است.

نه تنها به سرعت شیشه‌های معمولی نمی‌شکند، و حتی اگر شکسته شود، به صورت تکه تکه نمی‌شود، بلکه در دانه‌های شیشه‌ای بی‌ضرر می‌شکند.

شیشه های حرارتی سخت شده یا سکوریت شده همچنین برای عایق کاری لعاب، شیشه های ایمنی چند لایه، درها، نماهای شیشه ای، ورودی ها، پله برقی ها، چاه آسانسور، عناصر حمام و به عنوان شیشه برای کاربردهای مبلمان استفاده می شود.

شیشه ممکن است حاوی سولفید نیکل (NiS) باشد. اجزاء دارای قطر چند میکرون (میکرو متر) تا چندین میلی متر (میلی متر) هستند و یکی دیگر از ویژگی های خاص این است که ساختار کریستالی آنها در دمای پایین نسبت به دمای بالا متفاوت است.